De online webinars van G4P Onderwijs – georganiseerd door Go4People Onderwijs – functioneren als een verbindende factor tussen mensen uit onderwijsorganisaties in de ongewone situatie die is ontstaan als gevolg van de coronacrisis. Tot op het heden zijn alle scholen  dicht en dat betekent dat er een enorme wendbaarheid van onderwijspersoneel wordt gevraagd.

Hoe handel je nou adequaat in deze situatie? Het  eerste webinar bood specifiek de mogelijkheid voor leidinggevenden in het onderwijs om hun ervaringen te delen naar aanleiding van de eerste lockdown. Er werd aandacht besteed aan de eenzaamheid van de schoolleider, die zware beslissingen moest nemen. Schoolleiders komen elkaar niet gemakkelijk tegen, dus in  dit webinar konden ze een connectie maken en met elkaar in gesprek gaan over hun persoonlijke ervaringen.  

Het tweede webinar betrof het thema Van Leerplicht naar Leerrecht. Hanneke Berens, schrijfster, trainer en opleider over Passend Onderwijs en jongeren was de host van  dit webinar en deelde een mooie quote: “Het gaat er niet om dat kinderen leerplicht hebben, ouders zijn verplicht om hun kinderen te laten leren. Kinderen hebben juist het récht om te leren.” Esther  “In dit webinar ontstond een prachtig vraag-antwoord spel tussen schoolleiders, mensen van  de inspectie, docenten en Hanneke Berends. Hoe zorg je er voor dat onderwijs voor álle leerlingen is?”

Wat staat er op de agenda? Esther vertelt me enthousiast dat de doelgroep voor het volgende webinar de docent is. Hoe kunnen zij dynamische lessen verzorgen nu, in deze corona-tijd, maar ook als online onderwijs gedeeltelijk mogelijk blijft na deze atijd?  Hoe houden docenten nu ook gemotiveerd en bij de les als ze allemaal achter een scherm zitten? Ditwebinar wordt ondersteund door facilitators van Van Strategie. Een organisatie waar Go4People Onderwijs binnenkort een samenwerkingsverband mee aangaat. Dit wordt binnenkort nog met een feestelijke noot officieel bekend gemaakt!

Door middel van de webinars komt de onderwijstak in contact met mensen uit het onderwijs. Esther: “We hopen echt dat scholen naar ons toekomen als ze merken dat ze ondersteuning nodig hebben in het proces waar ze mee bezig zijn. Dat kan vanuit de wetenschap dat wij, als Go4People  Onderwijs, mensen zijn die echt uit de klei komen én er nog steeds in staan. Wij kennen bovendien het belang van de Human Being Management (HBM)-gedachte over zelforganisatie, óók (of juist) in het onderwijs. Scholen die vragen hebben over teamvorming, leidinggeven, zingeving kunnen bij ons een luisterend oor vinden en een bevlogen team  dat echt pragmatisch meedenkt over hoe ze de gewenste verandering kunnen maken.”